Vårt mål är att göra det enkelt för våra kunder att välja en schyst produkt!

Detta innebär att våra produkter är ansvarsfullt inköpta, att förpackningarna har en så låg påverkan på miljön som möjligt och att våra produkter är framtagna under rättvisa arbetsförhållanden samt att vi främjar medveten konsumtion. Vår roadmap utgår från Systembolagets och Viva Wine Groups hållbarhetsmål – tillsammans skapar vi en mer hållbar framtid. Genom innovativa produktval, minskad klimatpåverkan och ansvarsfullt företagande driver vi förändring i hela värdekedjan.

Vingårdar - Biologisk mångfald & Vatten

Vi arbetar för att skapa bättre livsmiljöer för djur, insekter och växter samt för att bevara jordens långsiktiga bördighet.

Vårt främsta verktyg för att kontrollera att våra produkter odlas på ett hållbart sätt är genom olika typer av miljöcertifieringar och vi strävar efter en så hög certifierad andel av portföljen som möjligt.

Odling och produktion kräver stora mängder vatten, en resurs som är bristvara i många delar av världen. Det är viktigt för oss att de viner vi säljer produceras med ansvarsfull vattenanvändning – utan att förorena eller överutnyttja lokala och regionala vattenresurser på ett sätt som skadar miljön.

Ansvarsfulla arbetsförhållanden

Även om arbetsförhållandena i dryckesindustrin oftast är goda, förekommer tyvärr undantag. På Iconic Wines vill vi att alla i vår leverantörskedja ska ha rimliga arbetsvillkor. Därför kräver vi att våra samarbetspartners skriver under och följer amfori BSCIs uppförandekod. Denna kod bygger på 13 principer baserade på en globalt accepterad standard för goda arbetsvillkor och respekt för mänskliga rättigheter. Vi stödjer uppförandekodens innehåll fullt ut och arbetar aktivt för att säkra dessa villkor, både i vår egen verksamhet och genom hela leverantörskedjan. Vi arbetar för att 100% av våra producenter har en signerad uppförandekod samt följer upp att uppförandekoden efterlevs genom revision.

Läs mer om amfori BSCIs uppförandekod här: amfori BSCI – Address Social Risks in Supply Chainsamfori

 

Vi är ödmjuka inför att dessa frågor är komplexa och vi försöker ha ett pragmatiskt men riskbaserat förhållningssätt när vi ser på vår leverantörskedja. För att stärka vår förståelse i frågorna har vi valt att bli medlemmar av ETI Sverige. En medlemsorganisation för företag som arbetar för mänskliga rättigheter och hållbara affärsmetoder i globala leverantörsled. Som medlemmar söker vi inspiration från andra branscher och utbildar oss kontinuerligt.
Läs mer här
: Startsida – ETI Sverige

Klimatpåverkan - Buteljering & transport

Allt vi gör påverkar vår miljö och vårt klimat. För att klimatavtrycket från våra transporter ska bli så litet som möjligt behöver vi branschens bästa och smartaste logistik.

Iconic Wines är anslutna till Dryckesbranschens Klimatinitiativ, som startades 2017 med visionen om en dryckesbransch helt utan klimatpåverkan.

Tillsammans bidrar vi till att minska branschens klimatavtryck i linje med de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Vi rapporterar in vår verksamhets klimatpåverkan i det verktyg som branschen tagit fram.

Dryckesbranschens Klimatinitiativs gemensamma mål till 2030 är:

  1.   100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter i utlandet.
    2.   100% resurseffektiva och materialåtervinningsbara förpackningar
    3.   100% förnybar el och energi i den egna verksamheten samt en ökande andel i hela leverantörskedjan
    4.   En strategi för mätbar primärproduktion och odling.

Du kan läsa den senaste rapporten från Dryckesbranschens klimatinitiativ 2023, här!

Förpackningar

Förpackningar är en av de delar i vår verksamhet med störst klimatpåverkan. Huvudsakligen på grund av förpackningarnas vikt, tillverkningssätt och möjligheter till återvinning. Olika dryckesförpackningar släpper ut olika mycket koldioxid vid tillverkning – störst utsläpp ger framställningen av traditionella glasflaskor. Papp, PET och burk däremot, släpper bara ut en tredjedel så mycket koldioxid som glas vid produktion och är dessutom lättare att transportera.

I samverkan med våra producenter prioriterar vi därför förpackningar med lägre klimatavtryck och en stor del av vårt produktutbud ska erbjudas i lätta, klimateffektiva förpackningar så som bag-in-box, tetra, pouch, lättviktsglas samt PET.

Vi uppmanar våra kunder att återvinna, genom att ha tydliga instruktioner på förpackningen.

Spårbarhet & transparens

Spårbarhet är grundläggande för ett framgångsrikt och långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi samarbetar nära våra producenter för att upprätthålla full insyn i var dryckerna på våra hyllor produceras och odlas.

Genom att skapa en tydlig överblick över vår leverantörskedja kan vi effektivt identifiera potentiella risker och arbeta för att säkerställa en hållbar leverantörskedja från råvara till färdig produkt.

Våra produkter är spårbara och kartlagda genom användning av tredjepartsverifierade verktyg.

Vi vill driva ett kontinuerligt förbättringsarbete i alla led av leverantörskedjan. Vi är ständigt i dialog och samarbetar med lokala och globala organisationer för att följa upp och vidareutveckla.

Kommunikation & Konsumtion

Alkohol är en vara med både glädje och risker. Dess baksidor kan drabba människor oavsett ålder eller bakgrund – och även deras närstående. Därför är vi stolta över att sälja våra viner genom Systembolaget, som med sin ansvarsfulla försäljning bidrar till en mer hållbar alkoholkultur.

Vi är aktiva medlemmar i branschorganisationen Sprit- och vinleverantörers förening, SVL, och följer deras riktlinjer för marknadsföring av alkoholdrycker och för god affärssed.

Genom SVL stöttar vi initiativen Drinkwise och Prata om Alkohol som verkar för ett hälsosamt förhållande till alkohol och för att senarelägga ungdomars alkoholdebut.

Iconic Wines - En arbetsplats med höga ambitioner – också för människorna som bygger den

Iconic Wines strävar vi inte bara efter att skapa och lansera marknadens mest spännande projekt och viner – vi bygger också en arbetsplats där människor trivs, växer och känner sig hörda.

Här råder högt i tak, och vi värnar en företagskultur där allas röst spelar roll. Vi uppmuntrar medarbetare att engagera sig, både internt och genom fackligt medlemskap om så önskas.

Vi följer självklart alla arbetsrättsliga riktlinjer och säkerställer att våra medarbetare har rätt förutsättningar för att må bra – fysiskt, mentalt och socialt.